Säkra tips till föräldrar vars barn vill börja rida

Kläder att rida i varma sommardagar:

Det är bra om barnen har långärmat på sig när de rider – även om det är varmt ute. En långärmad tunn tröja skyddar mot insekter, riviga kvistar och grenar och ger lite skydd för huden om de skulle trilla av.

Likaså är det stövlar eller kängor med klack som gäller på fötterna. Gymnastikskor och sandaler är både farligt och olämpligt att rida i. En ordentlig stövel eller ridsko skyddar tårna för ofrivilliga tramp av ponnyhovar.

På huvudet:

Ridhjälmen är det viktigaste ni behöver i början.

Jag har några hjälmar till utlåning – men det viktigaste ur säkerhetssynpunkt är att barnet har en hjälm som passar bra. För de yngsta ryttarna (upp till ca 5 år) kan det vara en cykelhjälm eller en s.k. småbarnshjälm.

En hjälm som har fått en kraftig stöt en gång har fyllt sin funktion och ska bytas ut. Om ni köper en begagnad hjälm så är det viktigt att ni vet vad den hjälmen har varit med om innan. Ridhjälmen skall sitta på hela tiden då ponnyn sköts och hanteras i stallet eller leds ut i hagen.

På fötterna:

Näst efter hjälmen är det stövlarna/skorna som är viktiga. Det gäller att foten inte skall kunna fastna i stigbygeln om barnet ramlar av ponnyn. Det är också nödvändigt att rida i skor, kängor eller stövlar som har klack för att foten inte skall åka igenom stigbygeln. Vanliga traditionella gummiridstövlar (är inte så dyra), är alldeles utmärkta. På vintern är de dock alldeles för kalla utan då behöver barnen varmare kängor att rida i.

Även varma sommardagar är det viktigt med rejält på fötterna. Tygskor, gympaskor och sandaler är inte lämpliga för ridning. Rejäla ridskor skyddar även foten för ev. trampskador.

Skyddsväst:

En säkerhetsväst för ridning ger ett bra skydd för överkroppen. Den lindrar stötar mot kroppen och ger ett visst skydd mot trampskador och sparkar från hästen. Skyddsvästar för ryttare finns i främst två olika skyddskategorier, klass 2 och klass 3. Här är det återigen viktigt med passformen. Det vanligaste felet är att man köper en för stor väst. Den skall sitta så kroppsnära som möjligt, med endast tunna kläder under. Framstycket skall nå ett par cm nedanför de nedersta revbenen.

Försäkring:

Se till att du har det försäkringsskydd du önskar för ditt barn. Jag har en olycksfallsförsäkring som gäller alla som deltar i ridning eller körning på Ponnyskolan. Den som vill kan få en kopia av försäkringsbeskedet.

Matningsförbud:

Det är väldigt roligt att mata djur men tyvärr blir ponnyerna gärna rätt så nafsiga om de matas ur handen. Särskilt om barnen är lite rädda och inte törs hålla godsaken i handen på rätt sätt så är det lätt hänt att ponnyn kommer åt fingrarna i stället. För att undvika onödiga bitolyckor så är det inte tillåtet att ge ponnyerna godis ur handen.

Däremot får barnen gärna mata kaninerna och hönsen . Kaninerna gillar knäckebröd och grönsaker. Hönorna gillar brödsmulor och matrester.