Hästar på Ponnyskolan

Ponnyerna som används i ridskolan är främst shetlandsponnyer. Jag vill visa att shetlandsponnyer är mycket väl lämpade som den första ridhästen åt små barn. Visst, de är starka och envisa men med bra träning och fasta rutiner går de alldeles utmärkt att rida på.

Vitsen med shetlandsponnyerna är naturligtvis den behändiga storleken. Barnen når att rykta sin ponny, de når att sadla och tränsa, de når att krama om ponnyn.

Nedan följer lite information om varje ponny i åldersordning.

Mark f. 2016, e. Giovanni vom Silbersee u. Krona
En socialt och trevlig unghäst som kommer att bli en utmärkt barnponny.

Yen f. 2014, e. Giovanni vom Silbersee u. Krona
Min efterlängtade skäck! en mycket charmig och social liten shetlandsponny. Född i maj 2014.

Disco f. 2012, e. Kålkulla Unnric u. Rosenhagas Melody
Han är född 2012 och är 103 cm i mankhöjd. Disco är en välkörd ponny med mycket bra temperament.

Nea f. 2010, e. Gläntans Norton u. Ellen
Nea är en kärvänlig och vacker fux som så småningom skall ridas och köras in. Halvsyster till Krona.

Krona f. 2008, e. Gläntans Norton u. Värends Dorothea

Jag funderade länge på hennes namn. Jag vill ge varje ponny ett unikt namn, gärna kort och det skall vara lätt att uttala. ”Har jag en Euro, så kan jag väl spinna vidare på det temat” tänkte jag och så föll det sig naturligt med ”Krona”. Jag kollade först i Shetlandssällskapets webstambok och hittade ingen ponny med det namnet. Krona är en väldigt snäll och gosig ponny men också väldigt kaxig mot de andra ponnyerna. Hon har tjock yvig man och pannlugg och har numera ofta en grön rosett i luggen för att det skall vara lättare att skilja henne från mamma Doris. De är väldigt lika.

Millred f. 2007
Ett gotlandsruss, snäll och välutbildad. Millreds största intresse i livet är mat.

Pricken f. 2007
En minishetland för de minsta barnen. Pricken är väldigt snäll när man sköter om honom och pigg att rida. Han har fått ärva den lila färgen.

Amigo f. 2005, Angloarab

Välriden och lydig, tävlad i westernridning av sin förra ägare.

Aladdin f. 1999, minishettis utan stam

Mycket charmig och snäll liten ponny som kan ridas av små barn. Aladdin är också oftast med på ponnyridningsuppdrag. Aladdin har tävlats i agility.  Med sin busiga uppsyn och yviga man är han helt enkelt oemotståndlig. Han är också supersnäll och är vän med alla – både hästar och människor!

Flicka f. 1997

Flicka är c-ponny, hon är en f.d. tävlingsponny med mycket fart i.

Felix f. 1994, e. Wärnanäs Magnus u. Harvor

Felix är störst av shettisarna. Han är ca 105 cm i mankhöjd. Han är också både riden och körd. Felix var väldigt vild och hingstig i början när han kom till Hagalyckan sommaren 2006. Han blev kastrerad sent, som 9-åring. Med tiden har han lugnat ner sig betydligt men tjejerna i flocken är hans! Felix är en mycket snäll ponny utan några som helst olater. Han har en lång vacker man och är lite smäckrare än de andra ponnyerna. Felix har också tävlats i agility.